1

Onderwerp: Gegevens van Tiem Lulofs, geboren 25 oktober 1895 te Winschoten

Okko Lulofs, geboren 27-1-1874 en Pietertje Strating, geboren 3-4-1868 hadden 3 kinderen:
- Tiem, geboren en overleden in 1893
- Janna, geboren in 1894, mijn oma
- Tiem, geboren 25-10-1895.

Pietertje overleed op 5 maart 1897 en Okko op 22 maart 1898. Hierdoor werden Janna en Tiem wees. Janna groeide op bij hoofdzakelijk een tante en een oom (Henderika Strating en Harm Woltjer).

Van Tiem ontbreekt echter elk spoor. Is hij door familie opgevoed? In het armenhuis terechtgekomen?
Weet iemand of er ergens een graf van hem is te vinden?

Heeft iemand meer informatie over zijn vader Okko, die van een schip viel in de Rijn bij Düsseldorf en wiens lijk niet is gevonden?

Met vriendelijke groet,

Hanneke

2 Laatst bewerkt door E.L.Smit (10-04-14 21:03:07)

Re: Gegevens van Tiem Lulofs, geboren 25 oktober 1895 te Winschoten

Hierbij wat meer details  om het zoeken te vereenvoudigen

Strating    Pietertje    overledene    Winschoten    05-03-1897    overlijdensakte

Registratiedatum    09-01-1893
Geboorte    09-01-1893 Winschoten
Kind    Tiem Lulofs
Geslacht    m
Vader    Okko Lulofs
Leeftijd    18 jaar
Beroep    arbeider
Moeder    Pietertje Strating
-
Bron     Geboorteregister Winschoten 1893
Aktenummer 3

Overlijden    04-05-1893 Winschoten
Overledene    Tiem Lulofs
Geslacht    m
Geboortedatum    19-01-1893
Geboorteplaats    Winschoten
Vader    Okko Lulofs
Moeder    Pietertje Strating
-
Bron     Overlijdensregister Winschoten 1893
Aktenummer 95

Tiem is slechts 3 maanden oud geworden  wat zou je dan meer over hem willen weten?
voor een graf zou je bij de div. begraafplaatsen in Winschoten kunnen informeren of  bij de  gemeente Winschoten.

Voor Tiem van 25-10-1895 zou je eerst het bevolkingsregister van Winschoten  kunnen raadplegen  en daarna de gezinskaarten

Evert Smit

3

Hallo Evert,

Bij de gemeente Winschoten heeft de archivaris al geprobeerd meer gegevens te vinden. Zij heeft zelfs enkele genealogen om raad gevraagd, zonder succes.
Vandaar dat ik het nu op deze manier probeer.

Ik heb mijn oom gevraagd of hij meer wist. Hij wist eens niet dat hij nog een oom Tiem had en dat zijn moeder Janna opgevoed is door familie.

Mijn oma (Janna dus) woonde bij de familie Woltjer. Daar zijn helaas ook geen nakomelingen meer van in leven om te vragen of er nog iets bekend is.

Ook heb ik geprobeerd de krant te vinden waarin het bericht over Okko stond dat hij van boord is gevallen en verdronken (zelfs bij de Duitse kranten geprobeerd), zonder resultaat.

Groet,

Hanneke

4

Heb je zelf de gegevens ingezien in het gemeentearchief van Winschoten?
Soms vind je hierbij nog wel eens een later bijgeschreven vermelding waar je iets mee zou kunnen.
Tot welke datum kun je Tiem volgen in het bevolkingsregister?
Heb je de gezinskaarten bekeken?

Stel je vraag ook op www.stamboomforum.nl hier moet je een account aanmaken geef zo veel mogelijk details van wat je weet, zoals data, naam van het (binnenvaart?) schip.
Welke gegevens hzijn er bekend  over de levensloop van Okko Lulofs na zijn huwelijk?

In Haren (Tuindorp) woonde in 1954 ene A. Lulofs en in 1966 een G.Lulofs-Nijboer misschien dat ik over de laatste persoon iets meer weet.

Evert Smit

5

Helaas heb ik de officiële stukken nog niet in kunnen zien. Vorige week zou ik dat mogen doen. Echter in Scheemda gekomen (daar liggen nu de oude stukken in het archief) bleek het register er niet te liggen en kon ik zonder gegevens weer weg. Gelukkig waren we op vakantie en zaten we dichtbij.

Wel heb ik foto's van een aantal pagina's waarop aantekeningen te zien zijn, echter alleen bij mijn oma Janna (dat ze eerst aan boord kwam van het schip van haar grootouders en dat ze later bij haar oom en tante terechtkwam).

Naam van het schip waar Okko op voer is niet bekend.

6 Laatst bewerkt door E.L.Smit (11-04-14 13:50:23)

Je zou het gemeentearchief nogmaals kunnen bellen en/of schrijven waar het bevolkingsregister tot ca 1920 dan wel te vinden is.

Dit zal evt te maken hebben met de nieuw gevormde gemeente Oldamt en nog niet alles op orde?

Het bevolkingsregister loopt tot ca 1920 en daarna zijn in de meeste gemeente's de gezinskaarten ingevoerd.

Volgens mij moet bij de Groninger Archieven in Groningen ook het bevolkingsregister van Winschoten aanwezig zijn.

Echter bij het desbetreffende gemeentearchief is men meestal wat gemakkelijker en meer behulpzaam tevens mogen daar vaak de originelen worden ingezien ipv de moeilijk leesbare microfiches.

Info over de  binnenvaart zou je evt hier kunnen vragen http://www.veenkoloniaalmuseum.nl/colle … heepvaart/

Heb je de huwelijks bijlagen van je oma Janna ingekeken soms geeft dat meer info dan alleen de huwelijksakte

Evert Smit

7

De archivaris heeft beloofd dat alles compleet is als ik de volgende keer kom. Ik kan dan een week van tevoren bellen of mailen en zij zorgt dan dat ik inzage kan krijgen. Ze hebben alles wel op orde. Alleen had iemand het register meegenomen en dat mag niet. Ze werken er met 1 archivaris en verder allemaal vrijwilligers.

Persoonskaart is aangevraagd bij CBG, daar is het wachten nog op.

Dan misschien toch maar eens bij de Groninger Archieven proberen als de persoonskaart niks oplevert.

In elk geval: dank je voor het (blijven) meedenken.

8

Een persoonskaart is in 1938 ingevoerd denk dat je daar weinig succes zult hebben

Huwelijksbijlagen hier https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T … ,343504001

Ik heb ze nog niet door genomen

Evert