1

Onderwerp: Aanvuling

Alhier ontbrekende informatie voor deze oorlogsheld

Voornaam T.M.
Achternaam Emous
Begraafplaats Amersfoort rusthof
Geboortedatum 05-07-1915 
Overlijdensdatum 09-02-1945 
Geboorteplaats 
Overlijdensplaats 
Foto Id DSC05135


THIJS MARTINUS EMOUS
Geboren in Amsterdam.
Was officier-waarnemer der derde klasse bij Squadron 320 van de MLD
Omgekomen bij een botsing tussen twee vliegtuigen boven Tienen/Belgie

Zie ook Adriaan Manschot, piloot, die bij hetzelfde ongeval het leven verloor.

Met dank,
Marleen

2

Re: Aanvuling

Hallo Marleen,

Bedankt voor de aanvullingen.
Dit is de verklaring van hun beider ovl.
Is net even meer als datums en plaatsnamen.
De krenten in de pap.

Groetjes
Cor

Re: Aanvuling

Oh ik ben blij dat je tevreden bent met die extra informatie. 

2 freuari 1945 was een rampdag voor het Nederlandse Squadron 320.  Het was tegen het einde van de de oorlog.  Belgie was al bevrijd en het Squadron was in oktober verplaatst van Engeland naar Melsbroek, Belgie (nu Zaventem.)  Ze vertrokken die namiddag met 17 B-25 Mitchell bommenwerpers richting Geldern, Duitsland.  In een laag wolkendek, vlak boven Tienen, moesten ze een bocht maken om voldoende hoogte te halen alvorens over Duitsland te vliegen.

Mijn vader, toen een jongen van 13, stond samen met zijn broer en een vriend op het dak te kijken toen ze plots getuigen werden van deze vliegramp, die net boven hun huis gebeurde.  De vleugel van een vliegtuig raakte de staart van het vliegtuig van Manschot, en beide bommenwerpers kwamen naar beneden.  7 van de 9 inzittenden kwamen die dag om.  Alleen de piloot en waarnemer uit het andere vliegtuig konden er nog uitspringen alvorens hun vlieger vlak achter het huis van mijn vader ontplofte. 
De gebeurtenis liet een sterke indruk na bij alle inwoners van Tienen, vooral omdat geen enkel huis werd geraakt.  Er werd beweerd dat Adriaan Manschot alles heeft gedaan om huizen te vermijden en hij werd aanzien als een held.
Hij werd gevonden samen met zijn vriend Thijs Emous, naast hun vliegtuig, met hun parachute slechts half geopend omdat ze te laat gesprongen hadden.  Ze waren allemaal nog zo jong...
Dit voorbije jaar, op 18 augustus 2012, werd in Jaarsveld een gedenksteen ingehuldigd voor Adriaan Manschot, in het bijzijn van heel veel familieleden, waaronder zijn twee Engelse kleinkinderen, die we hebben kunnen opsporen.

Het is te hopen, dat door dit soort werk, deze dappere mensen nooit worden vergeten.

4

Re: Aanvuling

weet iemand wie de ouders van thijs emous waren? Ik ben met de genealogie van de fam emous bezig en zou hiervoor graag de naam van vader weten.
vr gr
ria emous