1

Onderwerp: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Zuid Holland, Midden Delfland, Maasland alg.
Dirk Zonneveld, geboren 27-12-1877, overleden 29-6-1961.

Op de grafsteen is de geboortedatum duidelijk vermeld: 27-12-1877. Toch is Dirk niet geboren op 27-12-1877, maar op 27-12-1876. Van de geboorte is aangifte gedaan te Maasland op 27-12-1876, geboorteakte nr. 114. Het is onmogelijk dat Dirk geboren is op 27-12-1877, want zijn jongere zus Maartje is geboren op 12-1-1878.

2

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Hallo Gerard,

bedankt voor de melding, het is aangepast.
Fouten worden ook bij steenhouwers gemaakt,
net als bij alle andere beroepen/mensen.

Cor

3

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Grappig dat dit net bij een begraafplaats is die ik zelf heb gefotografeerd. Toen ik deze deed, was ik nog niet op de hoogte van het feit dat men honderd tot 150 jaar geleden data niet zo belangrijk vond. Sinds ik bezig ben met Scheemda weet ik wel beter. Veel stenen op die begraafplaats zijn vrijwel onleesbaar en dan zijn een gezond verstand, een goede logica, doorzettingsvermogen en een site als bijvoorbeeld Genlias een welkome hulp om de hiaten op te vullen.

Voor mij is het een uitdaging om de mens achter de steen te vinden en zo vind je dan data die niet overeenkomen met wat je op de steen leest. Bij deze begraafplaats ben ik tot nu toe ongeveer twintig stenen tegengekomen waarvan de data (dagen en jaartallen) niet kloppen. En dan heb ik de stenen met fout gespelde namen nog niet eens meegeteld. Niet alleen kom je voornamen zoals Hendrik, Hindrik, Hinderik en Henderik tegen, maar ook achternamen met één of twee f's of een h die er niet of juist wel staat. En dan heb ik er pas zeshonderd gehad.

Kortom: in die tijd vonden ze data en spelling niet belangrijk, wel de herinnering op een grafsteen. Het lag toentertijd derhalve niet zozeer aan de steenhouwers, maar meer aan de mensen zelf.

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Hoi allemaal,

ik heb de correctie betreffende de steen van ''myn pake'' nooit doorgegeven omdat de gegevens op de steen te Bolsward op zichzelf correct zijn weergegeven.
Het betreft:

Voornaam Michiel H
Achternaam Galama
Begraafplaats Bolsward
Geboortedatum 09-03-1881 
Overlijdensdatum 19-10-1971 
Geboorteplaats 
Overlijdensplaats 
Foto Id 2294

Correct wat betreft de gegevens op de steen of het zou de toevoeging van een punt achter Michiel H moeten zijn..... smile
Pake is geboren op 09-04-1881 en niet in maart. Ooit zal de steen wel aangepast worden denk ik maar wanneer dat is ?

De H. achter Michiel staat voor Hayes en hij is geboren te Burgwerd en overlden te Bolsward.
Beppe Ytje is geboren te Smallebrugge en overleden te Bolsward.

Geboorteakte Wonseradeel, 1881
Aangiftedatum 11 april 1881, akte nr. 126
Michiel Galama, geboren 9 april 1881
Zoon van Haye Galama en Gatske Postma

Groetjes, Maikel

5

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Hallo Maikel,

Bedankt voor deze melding, heb het toch maar aangepast.
Met het risico dat jaren later iemand schrijft dat maart op de steen staat.
En zijn we dit bericht al lang vergeten.
Helaas geen ruimte op de site om fouten op de stenen te melden.

Groeten,
Cor

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Hoi Cor,

ik ga nog een stapje verder, in de hoop dat je me kunt volgen..........

Voornaam Hendrik Franciscus
Achternaam Galama
Begraafplaats Bolsward
Geboortedatum 04-12-1914 
Overlijdensdatum 06-04-1999 
Geboorteplaats Burgwerd
Overlijdensplaats Bolswerd
Foto Id 1228

Opmerkingen:

Bolswerd moet zijn Bolsward
Familienaam mz Galema (overheidsregistratie) hoewel op de steen Galama staat !
Hij wilde zelf zijn naam met 3 '' a's '' schrijven en dat deed hij dan ook.....tot op de grafsteen.

Zijn zoon staat wel als Galema op de steen. En dat is correct.

Voornaam Anno H M
Achternaam Galema
Begraafplaats Bolsward
Geboortedatum 07-03-1954 
Overlijdensdatum 10-07-1973 
Geboorteplaats 
Overlijdensplaats 
Foto Id 1228

Anno H M staat voor: Anno Haije Michiel
Anno is in Burgwerd geboren en overleden te Sneek.
Hij overleed niet in juli maar in januari: 10-01-1973

Groetjes, Maikel

7

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

ik ga nog een stapje verder, in de hoop dat je me kunt volgen..........

ahummmm,
ben ik al zo seniel aan het worden ??????????

Maar goed, ik heb het aan jouw gegevens aangepast.
Bedankt voor deze mail die hard aankwam sad  sad  sad  sad

Groeten,
Cor

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Hoi Cor,

ik bedoel slechts dat Graftombe.nl op deze manier steeds meer afwijkt van teksten op de steen....... smile
En daarmee verdwijnt een prachtige ''grafstenen-index'' als bron !
Het gaat zo steeds meer lijken op een ''Genlias-index''.................

Ik vind het belangrijk dat je zoveel mogelijk bronnen met elkaar kunt vergelijken.
Vaak staat de juiste geboortedatum wel op de grafsteen maar vermeldt een geboorteakte een onjuiste geboortedatum om een boete te vermijden !
Graftombe.nl pleegt hiermee een stukje geschiedvervalsing.

Groetjes, Maikel

9

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Als iedere overledene in de boeken te vinden zou zijn, had je uiteraard gelijk, Maikel. Het betreft echter maar een klein gedeelte wat daadwerkelijk te traceren is. Tja, en of de archieven vervalst werden om boetes te voorkomen... Daar heb ik een beetje moeite mee. Boetes waarvoor? Te laat aangeven? Dan zou iemand eerder eerder geboren moeten zijn dan de datum die in de officiële boeken staat. Toch?

Hoe het ook zij, het blijft lastig. Want wat dienen we nu aan te houden? Steen of archief? Wie het weet, mag het zeggen.

10

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Hallo Corinne en Maikel,

Wat er op de steen staat is op de aan te vragen foto wel te zien.
Die gaan we niet "Photoshoppen".
En Genlias gaat jammer genoeg verdwijnen waar een betaalsite www
voor terug komt.
En wat geschiedvervalsing aangaat vind ik Tresoar de grootste.
Namen in akten met ie of ij er in worden vervalst naar een y !!!!!
Ook al staat er een IJ (kompleet met puntjes) maken ze er toch een Y van.
Ze schrijven zelf:
achter een klinker altijd een y.
Smoesje daar: standaardnamen, nou ame hoela.

Groeten,
Cor

11

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Cor, helaas is je betoog geen antwoord op mijn vraag, hoewel ik er vaag in proef dat we de data op de steen dienen aan te houden. Heb ik weer wat te doen de komende dagen.

En kennelijk hebben de beheerders van Genlias het licht gezien door er een betaalsite van te willen maken. Een goede site ten behoeve van genealogisch onderzoek gaat hiermee verloren. Jammer.

12

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Corrine,

Nee, ik wil graag de juiste datum in het bestand.
Daarmee blijkt dan meteen dat het soms fout op de steen staat.
Foute data overnemen in de eigen genealogie vind ik niet juist.
Dus wat dit aangaat : rustig achterover zitten.

Maikel wil wat op de steen staat in het bestand en ondertussen
stuurt hij mij fouten op de stenen toe !!!!!!!!

Groetjes,
Cor

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Hoi Cor en Corrine,

wellicht Cornelis en Cornelia  tongue

Tja, en of de archieven vervalst werden om boetes te voorkomen... Daar heb ik een beetje moeite mee. Boetes waarvoor? Te laat aangeven? Dan zou iemand eerder eerder geboren moeten zijn dan de datum die in de officiële boeken staat. Toch?

Inderdaad Corrine, het gebeurde heel vaak !

Hoe het ook zij, het blijft lastig. Want wat dienen we nu aan te houden? Steen of archief? Wie het weet, mag het zeggen.

En dat is nu het mooie van familieonderzoek, jij bepaalt zelf op basis van de ter beschikking staande bronnen welke informatie de juiste is !
Waar ik moeite mee heb, sterker uitgedukt: wat ik afkeur is dat Graftombe.nl steeds meer wordt gevuld met het ten onrechte verfoeide Genlias.
Laat Graftombe.nl zich aub houden aan de informatie zoals die op de grafsteen staat.

Tot slot:

En Genlias gaat jammer genoeg verdwijnen waar een betaalsite www
voor terug komt.

Dat wat op Genlias staat blijft gratis beschikbaar -voorzover nu bekend-, alleen het opvragen van diverse scans of aktes kost enig geld.
Als je samen een abonnement op WieWatWaar neemt ben je de helft goedkoper uit.........
En met zijn drieën is het nog goedkoper !

Groetjes, Maikel

14

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Ja, dat vond ik ook wel grappig, maar ik wilde niets over die tegenstrijdigheid kwijt.

Maarre...Maikel, gewoon doorgaan, hoor, met die meldingen. Ik heb er namelijk, net als Cor, een hekel aan, als zaken niet correct zijn.

Zo, nu kan ik weer verder waar ik gebleven was.

Bedankt, Cor, voor je antwoord.

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Hoi Cor,

Maikel wil wat op de steen staat in het bestand en ondertussen
stuurt hij mij fouten op de stenen toe !!!!!!!!

Dat is flauw, ik heb me aan het beleid van Graftombe.nl aangepast maar liever wil ik dat de tekst wordt aangehouden die op de steen staat.
Deze mening blijf ik houden, ik ken nl. honderden gevallen waarvan de geboortedatum op de steen wel juist is en die van de Burgerlijk Stand onjuist.
Bidprentjes bijv. ondersteunen deze stelling, hoewel -ik weet het- ook daar veel fouten op staan.

Wat mij betreft ''einde discussie'' omdat ik denk dat we het niet eens worden.
En ik ga ook eten koken, ik krijg honger..........

Groetjes, Maikel

16

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Maikel Galama schreef:

Waar ik moeite mee heb, sterker uitgedukt: wat ik afkeur is dat Graftombe.nl steeds meer wordt gevuld met het ten onrechte verfoeide Genlias.
Laat Graftombe.nl zich aub houden aan de informatie zoals die op de grafsteen staat.

Maikel, je bent me er eentje. Iets ten onrechte verfoeid vinden, maar het niet willen gebruiken is ook weer zo'n heerlijke tegenstrijdigheid van je. Maar ik begrijp je bezwaren wel.

Geloof me, ik gebruik Genlias niet bij iedere steen, hoor. Dan ben ik drie maanden zoet met duizend foto's. Zo verslingerd ben ik nu ook weer niet aan kerkhoven en begraafplaatsen. Ik pak Genlias er alleen bij, als ik een steen slecht of soms helemaal niet kan lezen. En dan kom je soms niet overeenkomende data tegen. En ja, die van Genlias neem ik dan over. En zo laat ik het maar. Je moet toch ergens een grens trekken voor jezelf. Het komt uit een goed hart, moet je maar denken.

Cornelia A. cool

17

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Maikel,

citaat:  Dat is flauw,

Ik had er nog bij moeten zetten:
De zeer gewaardeerde korrekties die je stuurt.

Wel bekome u de maaltijd.

Cor

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Hoi Corrine,

Maikel, je bent me er eentje. Iets ten onrechte verfoeid vinden, maar het niet willen gebruiken is ook weer zo'n heerlijke tegenstrijdigheid van je. Maar ik begrijp je bezwaren wel.

Ik geloof dat je me verkeerd begrijpt !
Ik zeg dat Genlias niet verfoeid moet worden en ik heb nergens gezegd dat ik het niet wil gebruiken. Ik vergelijk het ook wel eens met Graftombe.nl en beslis dan of verdere controle nodig is.
Ik wil graag dat Graftombe.nl zichzelf blijft en Genlias ook.
Het zijn twee verschillende bronnen en iedere onderzoeker mag zelf kiezen welke bron hij of zij kiest.
Dat hoeft Graftombe.nl niet voor ons te doen, we zijn zelf wel in staat te kiezen.
Hoop ik tenminste.......... wink

Groetjes, Maikel

Re: Verkeerde geboortedatum op grafsteen

Hoi allemaal,

er is een mooi vervolg op deze discussie, zie:

http://www.graftombe.nl/forum/viewtopic.php?id=2974

Groetjes, Maikel