1

Onderwerp: ik zoek een (oud)oom Riemer Haagsma

Ik zoek een (oud) oom Riemer Haagsma naar wie ik ben vernoemd. Hij is in Tjerkwerd op 02-11-1880 geboren en te Leeuwarden op 20-05-1905 getrouwd met Hendrika v\d Heide. Hiervan heb ik een copie van de trouwakte. Wat ik verder weet is dat hij politie agent was te Scheveningen. Ik ben naar zijn verleden opzoek omdat ik naar hem vernoemd ben en van mijn pake ooit een foto van hem gekregen heb (deze heb ik helaas niet meer). Hierop stond hij afgebeeld in uniform en was als kind "Ape" trots dat ik naar hem vernoemd ben. Nu gaat het verhaal in mijn familie dat hij bij een politie aktie om het leven is gekomen in de buurt van Gouda. Ik zou graag willen weten wat hiervan waar is, waar hij ligt begraven en of er nog familie in leven is.

2

Re: ik zoek een (oud)oom Riemer Haagsma

Hartelijk dank voor het snelle reageren. Inderdaad dit is de geboorteakte van mijn (oud)oom. Ik weet dat hij op 20-05-1905 in Leeuwarden is getrouwd met Hendrika van der Heide, geboren in 1882. Daarna kan ik over hun beide op diverse zoek sites niets meer vinden.

3

Re: ik zoek een (oud)oom Riemer Haagsma

gevonden op allefriezen.nl:
Hendrika hertrouwt op 10-1-1920 te Leeuwarden met: Anne Tonnema.
In deze akte komen ook twee kinderen voor die bij dit huwelijk worden geëcht, waarvan de oudste in 1914 is geboren. Waarschijnlijk is Riemer dus al voor 1914 overleden.

4

Re: ik zoek een (oud)oom Riemer Haagsma

Dank je voor deze reactie en zoek werk dit brengt me een stukje dichter bij mijn antwoorden. Het is heel goed mogelijk dat Riemer al voor 1914 is overleden en zou kunnen bevestigen dat hij inderdaad bij een politie aktie om het leven is gekomen. Ik heb daarvoor geprobeerd om politie registers te raadplegen maar kan deze niet vinden. Voor militairen bestaat zoiets dus wel, missschien is er iemand die weet waar ik zoiets dergelijks kan vinden.

5

Re: ik zoek een (oud)oom Riemer Haagsma

Ik weet niet of deze al gevonden hebt of als je hier verder mee kunt?
http://hcl-genealogie.pictura-dp.nl/ind … iode_eind=