1

Onderwerp: Licentie

Ik vroeg me af onder welke licentie worden de foto's beschikbaar gesteld? Ik kan nu enkel een copyright vinden onderaan de pagina, maar aangezien de foto's gemaild worden neem ik aan dat dit copyright daar niet automatisch op slaat. Ik vind het wel geruststellend als ik weet wat de licentie behelst, ik voeg de foto's nu toe als bronvermelding en dan pakt Gramps ze ook automatisch mee als ik er een website van maak, ondanks dat deze website lastig te vinden zal zijn (en ook ik mijn licentie niet expliciet gedefinieerd heb...). Wellicht is het verstandig om een sectie juridisch te maken onder informatie, aangezien ik op de voorpagina ook een juridisch verhaal lees, wat misschien ook beter op zijn plaats is op een andere plaats van de site.

Re: Licentie

Goedenavond

De foto's mogen vrij gebruikt worden op een internet site.
Mits onder vermelding van graftombe .nl

Vriendelijke groet, Willem

Wie werkt maakt fouten wie niet werkt ook zelfs ik.

3

Re: Licentie

Bedankt voor het beantwoorden van de vraag, maar als ik het goed begrijp is er dus geen explicite licentie? Is het dan geen idee om een Creative Commons (CC) licentie te gebruiken? Als ik het goed heb is de By licentie van hen hetgeen wat van toepassing is. CC beantwoord een paar extra vragen, namelijk of het geoorloofd is de foto te verknippen en dan her te gebruiken, de foto onder een andere licentie opnieuw te publiceren en of de foto voor commercieel gebruik mag worden gebruikt.
Persoonlijk zou ik ook kiezen voor niet commercieel (NC), niet omdat Graftombe.nl geld moet verdienen met de foto's, maar omdat mensen die de foto's voor commercieel gebruik dan expliciet toestemming moeten vragen en dan kan de naamsvermelding gewoon goed geregeld worden (eventueel met de naam van de fotograaf erbij: Foto 15; CC BY NC Graftombe.nl (fotograaf Piet Hein) of zoiets).
Ik zou er sowieso even naar kijken, naar mijn mening geeft het een stukje extra zekerheid voor gebruikers. De organisatie achter CC wordt overigens door grote partijen serieus genomen en grote sites als Flickr en Wikipedia gebruiken de licentie.