Bij rouwkaarten zou ik oppassen met persoonlijke gegevens van de nabestaanden zoals adresgegevens.
Na het overlijden van mijn vader kwam ik door stom toeval op meerdere internetsites de advertentie tegen die in het Dagblad had gestaan, waarbij mijn moeder ervoor had gekozen deze alleen in onze regio te laten verschijnen. Op de internetsites stond doodleuk het adres van mijn ouders, de tijdstippen waarop de aula kon worden bezocht evenals het tijdstip van de begrafenis. Nu is het algemeen bekend dat niet iedereen goede bedoelingen heeft en had iemand ongestoord het huis van mijn ouders kunnen openbreken op het moment van de begrafenis. Toen ik één van de sites op die gegevens aansprak kreeg ik als reactie dat deze gegevens door de begravenisonderneming met de nabestaanden moet zijn besproken en vervolgens de gegevens gewoon worden geplaatst. Mijn moeder kan zich niet herinneren dat dit met haar besproken is, noch dat hier haar toestemming voor is gevraagd. Het lijkt me daarnaast ook dat een begravenisonderneming wel iets anders heeft te doen maar dat terzijde. Mijn moeder had geen enkel bezwaar tegen plaatsing op het internet gehad indien dit haar was gevraagd en het verwijderen van adresgegevens e.d.
Mocht je dus besluiten een afdeling "bidprentjes/rouwkaarten" te plaatsen, zou ik adresgegevens/tijdstippen weghalen, dit kan met een zeer eenvoudig bewerkingsprogramma'tje en vooral de nabestaanden vragen of ze hun medewerking willen verlenen. Bij hele oude rouwkaarten lijkt me dat moeilijk en overbodig maar bij de meest recente, zou ik daar wel voor kiezen. Op die wijze krijg je ook geen conflicten op grond van de privacy-beschermingswet .
Groetjes,
Usiena
Voor de rest een uitstekend idee!