Onderwerp: IJsselstein

IJSSELSTEIN - De begraafplaatscommissie van de Nicolaasparochie is nog op zoek naar ruim 200 nabestaanden van mensen die liggen begraven op de -inmiddels gesloten- RK begraafplaats aan de Groenedijk.
De parochie wil het in verval geraakte gemeentelijke monument verder opknappen en als unieke historische plek voor IJsselstein behouden. Ook komt er een gedenkteken voor alle kinderen die aan de Groenedijk liggen begraven. Vrijwilligers hebben het baarhuisje en de entree al gerenoveerd Inmiddels zijn ook de gegevens bekend van nagenoeg alle 530 overledenen. Nabestaanden van 115 overledenen hebben na verschillende oproepen aangegeven de grafrechten te willen verlengen. Van 150 overledenen mogen de graven worden geruimd. Over 40 graven is nog geen beslissing nomen. Van de resterende ruim 200 graven hebben de nabestaanden op geen enkele manier gereageerd. Vooralsnog worden er geen graven geruimd. Wel wordt dit voorjaar begonnen met het verwijderen van grafmonumenten. De begraafplaats is dicht sinds 1996, het jaar waarin de begraafplaats aan de Noord IJsseldijk een katholiek deel kreeg. Nabestaanden die nog willen reageren, kunnen schriftelijk contact opnemen: RK Begraafplaats, Parochiecentrum Nicolaasparochie, St. Nicolaasstraat 12, 3401 BS IJsselstein.
Het lijkt mij zeer waardevol deze begraafplaats in kaart te brengen voordat eventuele waardevolle gegevens voor altijd verloren zijn. Misschien dat U contacten heeft om deze begraafplaats alsnog in kaart te brengen voor zover dit nog niet gedaan is.

U hierbij geinformeerd hebbende.


Vrg, Willem

Wie werkt maakt fouten wie niet werkt ook zelfs ik.

2

Re: IJsselstein

Hallo Willem

Ik woon in IJsselstein en beschik over voldoende tijd om iets te kunnen doen.
Alleen heb ik geen flauw idee hoe ik dit aan moet pakken

Henk