1 Laatst bewerkt door g.postma17 (01-12-23 17:02:15)

Onderwerp: grafmonumenten

Voor Gerrit Postma uit Grijpskerk is Forum van Graftombe.nl geheel nieuw. Waar het mij op dit moment om gaat is om te laten weten dat ik gisteren e-mailbericht heb gezonden naar Willem Hovinga in Leek. Volgens mij is de inhoud van dat e-mailbericht geheel duidelijk en daarom zou ik graag willen dat de heer Willem Hovinga mijn e-mailbericht gaat beantwoorden óf dat hij iemand van Graftombe.nl weet wie de begraafplaats van Bedum onder haar of zijn beheer heeft voor de registratie van grafmonumenten aldaar voor Graftombe.nl
Bij voorbaat dank voor een reactie naar mij toe.
Met een vriendelijke groet van
Gerrit Postma, Grijpskerk

Dag moderator heer Cor,
Hiermee kom ik toch nog even terug op uw antwoord aan mij van 4 november 2023 om 19.22.41, want dat antwoord geeft mij aanleiding om opnieuw te reageren.
1) met registratie bedoelde ik dat als ik naar Graftombe.nl ga, Provincie Groningen aanklik en vervolgens de plaatsnaam Grijpskerk, dan kan ik zien welke personen(van A tot Z) daar op die begraafplaats zijn begraven.
Dat zou ik ook willen voor de vermelding van het graf van mijn overgrootouders(Jan Postma en Aafke Mulder), maar deze namen worden in/buj Graftombe,nl niet genoemd.
2) dan vraagt u:"of ik een nieuwe begraafplaats op de foto wilde zetten". Nee, want in Grijpskerk is geen nieuwe begraafpaats. Wel een nieuw gedeelte omdat de oude gedeelten "vol"waren.Datzelfde geldt ook voor BEDUM. Ook daar is geen nieuwe begraafplaats gekomen. Wel een nieuw gedeelte als genoemd bij Grijpskerk.
3) Foto's heb ik gemaakt van:
a. het gerenoveerde grafmonument van mijn overgrootouders: Jan Postma en Aafke Mulder;
b. van 2 grafmonumenten in Bedum te weten: 1. van het grafmonument van Henderika Dijkema en 2. van het grafmonument van Antje Niehof.
Kan het kloppen dat de door mij genoemde grafmonumenten nooit meer bij Graftombe.nl te zien zullen zijn?
Zo ja, dan laat ik dit onderwerp rusten.
Met een vriendelijke groet van Gerrit Postma, Grijpskerk

Geachte heer Cor als Moderator voor Graftombe.nl
Op het bovenstaande bericht heb ik tot nu toe  geen antwoord ontvangen. Ik zou dat wel graag willen. Wanneer u echter inmiddels denkt: "wij hebben het wel gehad met die Postma uit Grijpskerk" dan hoor ik dat ook graag.
Met een vriendelijke groet,
Gerrit Postma, Grijpskerk

2

Re: grafmonumenten

Hallo,

Het is bij W Hovinga niet bekend wie de vrijwilliger is.
Was het wel bekend dan zal dit toch niet gedeeld worden.
Vrijwilligers hebben geen behoefte om van iedereen maar vragen te krijgen.
Zij hebben hun inspanning gedaan en daarmee sluiten ze het af.

Voor vragen over monumenten moet je maar op zoek naar de beheerder aldaar of de gemeente.
Of je gaat zelf maar naar Bedum !!

Het is trouwens raar om te eisen dat je binnen één dag antwoord moet hebben.
W Hovinga besteed alle dagen diverse uren aan Graftombe.
Allemaal vrijwilligerswerk, en meestal kost zoiets de vrijwilliger ook nog geld.

Er zijn bedrijven waar je tot soms 6 weken moet wachten op een reaktie.
Terwijl men bij dat bedrijf klient bent en aan hun betaald.

3

Re: grafmonumenten

Moderator Cor, u geeft op 12-10-2023 antwoord op mijn bericht van 11-10-2023. U zegt o.a. dat het raar is om te eisen dat je binnen 1 dag antwoord moet hebben. Volgens mij ben ik niet deze persoon geweest die antwoord binnen 1 dag eist(e). Verder: advies van Cor: "ik zou op zoek moeten naar de beheerder in Bedum of naar de gemeente Bedum zelf of naar de begraafplaats van Bedum. Zelf ben ik al een paar keer naar de begraafplaats aldaar geweest, maar de beheerder voor Graftombe heb ik daar niet ontmoet. Ook heb ik telefonisch met de ambtenaar van Gemeente Bedum die de grafmonumenten in zijn portefeuille heeft, gesproken. Deze zegt ook niet te weten wie de persoon is van Graftombe die de begraafplaats aldaar beheert. Na lang nadenken verwees hij naar het artikel in het Dagblad van het Noorden waarin Willem Hovinga destijds Graftombe voor het volle voetlicht plaatste. Graag uw advies bij wie ik terecht kan voor registratie bij/in Graftombe.nl  Ik hoef niet per sé met de heer Willem Hovinga spreken. Waar het mij om gaat is bij wie ik terecht kan voor registratie van grafmonumenten, niet alleen in Bedum, maar ook in Grijpskerk.
Graag uw advies aan mij hoe te handelen. Met een vriendelijke groet van Gerrit Postma uit Grijpskerk

4

Re: grafmonumenten

Hallo Gerrit,

Overleg gehad met Willem Hovinga.

Inde 1e plaats : hij is geen beheerder van welke begraafplaats dan ook.
Dus die kom je dus vast niet tegen.

Hij is beheerder van de website graftombe.nl

Wat je met registratie was ons niet heel duidelijk.
Maar ik neem aan dat je bedoelde dat je of een nieuwe begraafplaats op de foto wilde zetten of
een update van nieuwe begraafplaatsen.
Daarom stuur ik je apart 4 files, want dat kan niet vanaf dit forum.

Groeten Cor